Columns > Ik zal en moet happy zijn

Ik zal en moet happy zijn

 

Vooropgesteld: er is, voor zover ik weet, niks wezenlijks mis met IBN. IBN was ooit een sociale werkvoorziening, doorstond de opheffing van de Wet Sociale Werkvoorziening, ving de ene na de andere politieke en dus financiële klap op en houdt zich nog altijd staande als een onderneming die haar bestaansrecht dankt aan mensen voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is.

Of, in het jargon van de beleidsmensen uit de wereld van ‘werk & inkomen’: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Ik vind het knap dat IBN, balancerend op een slap koord, haar principiële en allesbehalve lucratieve opdracht combineert met het schrijven van zwarte cijfers. Ze doen dat met een hart op de goede plaats en een zakelijk oog voor waar geld zit.

In het verhuren van vergaderruimten bijvoorbeeld.

 

Gisteren was ik in Uden bij Meeters. Dat is dus die vergaderlocatie van IBN. Ik was er al een paar keer eerder en dacht, werkelijk waar, dat ik Meeters moet uitspreken als meters. Fout. Het is Mieters. Meeters komt van het Engelse werkwoord to meet – ontmoeten.

Ik kan chagrijnige dingen zeggen over Meeters. De rij voor de koffiemachine was er gisteren lang (‘Een kan met koffie was handig geweest’, hoorde ik mezelf een verbetersuggestie delen) en de geluidsversterking deed het de eerste tien minuten niet. Ik deed er schouderophalend over, want dat ongemak werd gecompenseerd door aangename stoelen, goede verlichting, een fijne inrichting en dan ook nog eens een notitieblokje en pen met Meeters-logo voor mijn neus. Blok en pen gingen mee naar huis.

 

Maar toen was er het KTO. Het klantentevredenheidsonderzoek.

Vlak voor mijn vertrek viel mijn oog op het beeldscherm. Met op dat scherm de vraag hoe happy ik ben. Of ik maar wilde kiezen tussen gewoon happy, zeer happy of super happy. Wat ik ook koos, ik zou en moest happy zijn. Van de weeromstuit wilde ik die rij voor de koffie en dat haperende geluid kwalijker maken dan ze waren en wilde ik laten weten dat ik niet happy ben. Maar die optie was er niet. Ik was verplicht gewoon, zeer of super happy.

Het wachten is nu op het persbericht van IBN. Daarin staat dat inmiddels duizend mensen hun mening kenbaar maakten via de touchscreen en dat, heus waar, 100 procent van die respondenten happy is over Meeters.

De manager kwaliteit zal zeggen dat hij het mieters vindt.